
Vertrouwenspersoon
“Vertrouwen is moed en trouw is kracht”
(Marie von Ebner – Eschenbach)

Wil jij ook een sociaal veilige en gezonde organisatie?
Ben jij die MKB’er of (zorg)organisatie die sociaal veilig en gezond werken graag meer aandacht wil geven?
Motiveer jij je medewerkers om zoveel mogelijk zichzelf te zijn? En wordt kwetsbaarheid gezien als bron van ontwikkeling?
Mogen er in jouw organisatie fouten worden gemaakt en kan hier dan open over gepraat worden?
Bied je jouw medewerkers ondersteuning aan als zij te maken hebben met een ongewenste situatie op het werk?
Houden deze vragen jou bezig als werkgever en wil je hier wel eens over doorpraten? Laten we dan contact leggen en onderzoeken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.
Behoefte aan praktische en toegankelijke ondersteuning?
Als externe vertrouwenspersoon bied ik ondersteuning aan medewerkers en geef ik voorlichting en advies op het gebied van sociale (en psychologische) veiligheid, integriteit & duurzame inzetbaarheid. Niet groots en ingewikkeld. Wel praktisch, toegankelijk én luchtig.
Een dubbelrol als vertrouwenspersoon voor cliënten én medewerkers in kleine zorgorganisaties behoort tot de mogelijkheden. Ik heb specifieke ervaring in het werken met mensen met NAH en autisme.
Daarnaast is het mogelijk om de rol van vertrouwenspersoon ‘ongewenste omgangsvormen’ en ‘integriteit’ uit te breiden met het thema ‘duurzame inzetbaarheid’ (ter voorkoming van langdurig verzuim).
Lees hier meer over bij “veel gestelde vragen”.


Waarom een vertrouwenspersoon?
Met een vertrouwenspersoon kun je als werkgever laten zien dat je sociale veiligheid en integriteit op de werkvloer serieus neemt.
Medewerkers kunnen op hun werk geconfronteerd worden met vormen van ongewenst gedrag, zoals pesten, (seksuele) intimidatie, discriminatie en agressie. Dit gedrag kan leiden tot ziekte of uitval van medewerkers. En het kan enorm veel negatieve effecten hebben op prestaties, samenwerking en communicatie.
Ook kan een medewerker een vermoeden hebben van een integriteit schending (bv diefstal of fraude) op het werk. Hoe ga je hier als medewerker mee? Hoe zorg je dat dit zorgvuldig opgepakt wordt?
Kortom; genoeg redenen om hier aandacht voor te hebben als werkgever.
En wist je dat je volgens de Arbowet verplicht bent om je werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting?
Wil je meer lezen over het nut en de rol van een (externe) vertrouwenspersoon? De site van de KvK biedt praktische informatie:
https://www.kvk.nl/personeel/vertrouwenspersoon-in-het-mkb-hoe-regel-je-dit
Of pak de telefoon en bel vrijblijvend met Aeré.
“Vertrouwen is als de lucht die we inademen. Als het aanwezig is, merkt niemand het echt; als het afwezig is, merkt iedereen het.” – Warren Buffett –
Wat kan je van mij verwachten?
Ik ben als register vertrouwenspersoon LVV (Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen) het externe aanspreekpunt voor medewerkers die problemen ervaren op het werk en die vertrouwelijk bij iemand hulp zoeken.
Vanuit rust en vertrouwen ondersteun ik de medewerker bij het reflecteren op de situatie en onderzoeken we welke stappen hij/zij kan en wil nemen.
Ook als je ondersteund wilt worden bij bijvoorbeeld een analyse van jouw organisatie, het op gang brengen van het gesprek over sociale veiligheid of een gezonde organisatie, dan ben ik er voor jou en je teamleden.
Ik ga voor maatwerk. Op basis van de omvang en werkwijze van jouw organisatie maken we afspraken over mijn inzet en bereikbaarheid.
En ik houd je actief op de hoogte van de ontwikkelingen op het gebied van sociale veiligheid en integriteit zodat je dit zelf niet allemaal hoeft te volgen. Want als werkgever en ondernemer heb je al genoeg te doen!
Wil je aan jouw medewerkers laten zien dat je sociale veiligheid en gezondheid serieus neemt?

Veel gestelde vragen
Hieronder vind je antwoorden op enkele veel gestelde vragen. Als je vraag hier niet wordt beantwoord, aarzel dan niet om contact met me op te nemen.
Is een vertrouwenspersoon verplicht?
Een vertrouwenspersoon is vanuit de wet nog niet verplicht voor de meeste organisaties. Er ligt wel een initiatiefwet die de Tweede kamer heeft goedgekeurd om het inzetten van een vertrouwenspersoon te verplichten vanaf 10 medewerkers.
Wel staat er nu al in de Arbowet dat je als werkgever verplicht bent om je werknemers te beschermen tegen psychosociale arbeidsbelasting. Ik vertel je hier graag meer over.
Wat zijn de voordelen van een externe vertrouwenspersoon?
Omdat een externe vertrouwenspersoon geen directe functie heeft binnen het bedrijf is deze persoon onafhankelijk en kan daardoor makkelijker een objectieve houding aannemen. Zeker bij kleinere organisaties behoud je hiermee de vertrouwelijkheid. Daarnaast hoeft de werkgever niet te investeren in kosten voor de bijscholing. Ook ben je zeker van professionele hulp en de meest actuele kennis. Ik ben register vertrouwenspersoon en sta ingeschreven bij de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen (LVV). Natuurlijk is het ook mogelijk om te werken met zowel een interne als externe vertrouwenspersoon. Hier staat Aeré absoluut voor open!
Hoe ziet je bereikbaarheid eruit?
Ik ben telefonisch en via e-mail bereikbaar op werkdagen van 9.00u tot 16.00u. Natuurlijk kan ik niet altijd direct de telefoon opnemen. Als dit zo is, nodig ik je uit een voicemailbericht achter te laten, een e-mail of whatsapp te sturen en dan zorg ik dat ik binnen 24 uur wat aan je laat horen.
Ben je vertrouwenspersoon ‘ongewenste omgangsvormen’ of ‘integriteit’?
Er zijn twee soorten vertrouwenspersonen. Bij de ‘vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen’ kunnen mensen terecht met problemen zoals pesten, (seksuele) intimidatie, agressie en discriminatie. Een tweede soort vertrouwenspersoon is in opkomst door de toename van klokkenluidersregelingen. Deze ‘vertrouwenspersoon integriteit’ speelt een rol bij vermoedens van integriteitsschendingen of misstanden (bijv. diefstal, belangenverstrengeling) en bij de preventie ervan.
Ik kan beide rollen vervullen binnen jouw organisatie. Daarnaast heb ik veel kennis van ‘duurzame inzetbaarheid en preventie’, dus op dit gebied kan ik ook een luisterend oor bieden aan jouw medewerker om (langdurig) verzuim voor te zijn.
Hoe ziet deze rol vertrouwenspersoon ‘duurzame inzetbaarheid’ er uit?
Ik heb een aantal jaren gewerkt als verzuimadviseur. Ik heb veel gesprekken gehad met zieke medewerkers en merkte dat de meesten al behoorlijk lang met iets rondliepen voordat zij in verzuim terecht kwamen. Sommige medewerkers deelden dit wel op de werkplek, sommigen ook niet. Helaas zagen deze medewerkers verzuim uiteindelijk als de enige oplossing.
Wat als zij nu veel eerder over hun situatie hadden kunnen praten met een onafhankelijke gesprekspartner? Wat als zij nu eerder ondersteuning hadden ingezet om met deze situatie van bijvoorbeeld overbelasting of stress om te gaan? Wat als de medewerker eerder in gesprek was gegaan met de werkgever en er open gesprekken gevoerd waren?
Een medewerker deelt niet altijd alles met de werkgever, ook al zegt de werkgever dat de deur altijd open staat. Waarom niet? Soms is de medewerker aan het overleven en heeft hij/zij dit zelf niet door, soms is er trots of schaamte, soms wil iemand zijn persoonlijke problemen (ook al heeft het invloed op het werk) gewoon niet delen met de werkgever.
In deze gevallen ben ik er als vertrouwenspersoon ‘duurzame inzetbaarheid’. Als een medewerker belt dan help ik hem/haar om helder te krijgen wat er speelt, welke interventies mogelijk zijn om hiermee om te gaan, welke ondersteuning er ingezet kan worden én inventariseren we samen of er andere opties zijn dan verzuimverlof. En natuurlijk hoe de werkgever betrokken kan worden. En dit gewoon in 1 of 2 gesprekken.

Op zoek naar een externe vertrouwenspersoon?
Niet groots en ingewikkeld. Wel praktisch, toegankelijk en luchtig.